Smärtor och domningar i ben, diskbråck

Posted by admin in Vi Behandlar

Diskbråck (hernia disci intervertebralis) är en skada på en av mellankotskivorna (disci intervertebrales) en kuddliknande konstruktion som finns mellan varje par ryggkotor (vertebrae) i ryggraden (columna vertebralis). Den mänskliga ryggraden är uppbyggd av 24 benstycken som kallas ryggkotor. Mellan var och en av kotorna sitter en disk som gör att ryggraden kan röra sig. Det finns 23 diskar i ryggraden och de utgör en fjärdedel av ryggradens totala längd. Disken fungerar som led och stötdämpare i ryggraden. Ett diskbråck uppstår när vätskehalten i diskens centrum minskar och det yttre höljet (anulus fibrosus) spricker eller bara försvagas så att disken buktar ut i spinalkanalen. Den inre och mjukare substansen (nucleus pulposus) kan vid en bristning klämmas ut och trycka mot nerverna i ryggkanalen. För att smärta skall uppstå i nerverna måste även nerven bli inflammerad. Inflammationen kan orsakas av de kemiska substanserna som den trasiga disken avger, eller genom att disken trycker mot venerna och stör blodcirkulationen. Ett diskbråck ger upphov till smärta i nacke eller armar eller smärta i rygg, skinkor eller ben. Diskbråck kan uppstå varsomhelst i ryggraden men är dock vanligast i nacken och nedre delen av ryggen. Diskbråck är vanligast hos människor mellan 24 och 64 år och det har också visat att morgonen är den tidpunkt då diskbråck vanligen inträffar.

Symtom:
Utöver smärta kan ett diskbråck även orsaka stickningar och avdomningar i armar och ben. Smärtan som ett diskbråck orsakar uppstår vanligtvis i nacken eller nedre delen av ryggen och strömmar sedan från nacken till axlarna och armarna eller från ryggen till höfterna och benen.

Det är viktigt att veta att nervsmärta i armar eller ben oftast inte orsakas av ett diskbråck. För att fastställa orsaken är det bra att besöka en kiropraktor som genom en fysisk undersökning fastställer bakomliggande orsaker. Många personer som drabbas av diskbråck är inte medvetna om att det hänt eftersom att de inte känner någon smärta. I dessa fall är diskbråcket s k asymptomatiskt, vilket är majoriteten av diskbuktningar.

Anledning:
Man kan inte med säkerhet säga varför vissa människor drabbas av diskbråck men är funktionaliteten dvs biomekaniken i ryggraden försämrad. Som är vårt huvudfokus här på kliniken så ökar belastningen på diskarna och muskulaturen och ökar risken för diskproblem.

Studier har påvisat att följande punkter ökar en persons risk att drabbas:

·         Tungt kroppsarbete

·         Monotont arbete, böjande av kroppen samt lyftande

·         Stilla sittande arbete

·         Yttre trauma

Dessa punkter försäkrar funktionaliteten i ryggraden och om de funktionalitetsförändringarna får försigå under längre tid så ökar risken för skador.

Behandling:

En ofta förekommande uppfattning är att man tror att man bör vara i sängläge och vila ryggen men detta är absolut inget vi rekommenderar. Det bästa för kroppen en hälsosam kombination av vanlig fysisk aktivitet och vila. Dock bör man undvika att böja kroppen och lyfta saker.

En kiropraktor kan lokalisera dysfunktioner i ryggraden och korrigera dessa så att kroppen har så bra förutsättningar för att läka och sakterliga börja fungera mer normalt.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.