Frågor & Svar

Ser kiropraktorer bara rygg- och nackproblem?
Nej. Denna typ av problem dominerar hos de hjälpsökande.

En studie som publicerades i Spine 2017*, där de tittade på  34,525 frågeformulär var resultatet att under kiropraktisk vård så:

67% Kände att kiropraktik hjälpte deras generella hälsa och mående.
42% Sov bättre.
40% Upplevde mindre stress och hjälpte dem att slappna av.
39% Ansåg att kiropraktik hjälpte dem hantera sina hälsobesvär lättare.
33% Tyckte det gav dem en större kontroll över sin hälsa.
27% Kände sig bättre emotionellt.
13% Rapporterade att sina relationer med andra var bättre.

En studie som nyligen gjorts i Sverige att personer som fått kiropraktisk behandling för smärtor i rygg och nacke ofta upplevde förbättring av symptom utan uppenbart samband, till exempel mer energi och bättre mag- och tarmfunktion.

Hur många besök kommer jag att behöva?
Det är olika från person till person. Varje patient får gå igenom en noggrann undersökning och antalet besök beror på vilken rygg och nervsystemsstatus man har. Ibland kan smärtor och obehag minska eller försvinna bort efter några besök men att återge ryggraden dess normala funktion kräva genrellt fler tillfällen. Vilket ofta leder till att folk upplever återfall av symptom inom en kort tid, för grundorsaken till problemen har inte blivit korrigerade om de hoppar av vårdplanen enbart när smärtan har försvunnit bort.

Kan jag gå till en kiropraktor när jag är gravid?
Ja. Kiropraktik är en mild behandlingsmetod och justeringen anpassas alltid till personens storlek, vikt, ålder och fysiska form. En behandling utgör ingen risk för en gravid kvinna. Faktum är att kiropraktorer är mycket skickliga i att behandla problem i bäckenet och ryggslutet, vilka är vanliga under graviditet. Studier har också visat att gravida kvinnor som får kiropraktik har mindre behov av smärtstillande mediciner och har snabbare förlossningar.

Behöver jag hänvisning från en läkare?
Nej.

Är kiropraktik en säker metod?
Ja. Beroende på dess konservativa och naturliga inställning till hälsa i kombination med den extremt noggranna och principfasta utbildning kiropraktorer genomgår är denna behandlingsform omvittnad som mycket säker.

Gör kiropraktisk justering ont?
En del personer blir oroliga för ”klicket” som uppstår när en ryggkota korrigeras. Det är helt enkelt luft som frigörs och för inte med sig någon som helst smärta. Dock är det vanligt att man känner sig trött, stel och/eller öm i området som behandlats.

Kan kiropraktik användas för alla typer av problem med hälsan?
En av avsikterna med den inledande undersökningen är att bestämma om det finns några problem som bäst åtgärdas av en kiropraktor. Om det inte är så blir patienten hänvisad till en alternativ vårdgivare.

* The prevelance, patterns, and predictors of chiropractic use among US adults: results from the 2012 national health interview survey. Spine. 2017 Dec 1;42(23). Adams J et al.

no